Dr. Batthyány-Strattmann László Általános Iskola
Címe: 9225 Dunakiliti, Kossuth L. u. 92.
Tel: 96/576-083.
E-mail: [email protected]
Intézményvezető: Réder Tamás
Helyettes: Rigó Klára
Iskolánk, a Dr. Batthyány-Strattmann László Általános Iskola a névadó szülőházában működik. A Batthyány-kastélyban 1949 óta folyik iskolarendszerű oktatás. A névadó tiszteletére 1988-ban avattak emléktáblát. 1990-ben – a szegények orvosa születésének 120. évfordulója alkalmából – vette fel az intézmény a ház híres szülöttének nevét. A kastélyhoz építészetileg harmonikusan megtervezett tornacsarnok épült 2002-ben. A környezeti feltételek tekintetében igen kedvező a kastélyt övező, parkosított zöldövezet, mely hatékony színtere a környezeti kultúrára nevelésnek. A települési környezet tekintetében előnyös adottság a faluházhoz való közelség, ahol könyvtár és színházterem is működik.
Az iskola több évtizedes története arra kötelez bennünket, hogy nevelő és oktató munkánkban kiemelt figyelmet fordítsunk a lakóhely – a szegények orvosa szülőhelyének -, szűkebb pátriánknak a Szigetköz hagyományainak, valamint tágabb hazánk a nemzet történetének, hagyományainak megismertetésére, a haza iránti szeretet felébresztésére, a különféle világnézetű emberek cselekvő együttélésének gyakoroltatására. Az Európai Unióhoz történt csatlakozás a tágabb nemzeti közösséghez történő kötődés kialakításával járó nevelési feladatokat is magában hordozza. Az iskolát a Győri Tankerület működteti. A dokumentum tartalmának megfelelően az intézmény alaptevékenysége:
- Általános iskolai nappali rendszerű nevelés, oktatás
- Oktatáshoz kapcsolódó kiegészítő tevékenység
- Intézményi étkeztetés
- Napköziotthoni és tanulószobai foglalkozás
- A többi gyerekkel együtt nevelhető sajátos nevelési igényű tanulók megalapozó iskolai oktatása
- Az intézmény működési területe: Dunakiliti község közigazgatási területe és Feketeerdő község közoktatási feladat-ellátási területe.
- Az iskola alapvető feladata a működési területéhez tartozó tanköteles korú gyermekek általános műveltségének megalapozása.
Az alapfokú nevelés-oktatás négy szakaszra tagolódik:
- az első évfolyamon kezdődő és a második évfolyam végéig tartó bevezető,
- a harmadik évfolyamon kezdődő és a negyedik évfolyam végéig tartó kezdő,
- az ötödik évfolyamon kezdődő és a hatodik évfolyam végéig tartó alapozó,
- a hetedik évfolyamon kezdődő és a nyolcadik évfolyam végéig tartó fejlesztő szakasz.
- E feladat megvalósítása érdekében intézményünk 8 évfolyamos általános iskolaként működik.
- A társadalom, a pedagógusok és a szülők célja azonos: gyermekeinkből művelt, jól képzett, az életben önállóan boldogulni tudó embereket szeretnénk nevelni. Fő cél: emberséget és tudást adni a felnövekvő dunakiliti polgároknak.
- Iskolánk nevelő-oktató munkáját a demokrácia értékei, a nemzeti értékek, az európai humanista értékrend hatja át. Kiemelt figyelmet fordítunk az emberiség előtt álló közös problémákra és a különböző kultúrák iránti nyitottságra.
- A demokrácia jegyében, annak értékrendjére építve olyan demokratikus magatartásra neveljük tanulóinkat, amelyben az egyén és a köz érdekei egyaránt megnyilvánulhatnak. Másik oldalról – az iskolafokozat feladatából adódóan – az általános műveltségnek szilárd alapjait igyekszünk elsajátíttatni tanulóinkkal. A közös nemzeti értékek ápolása terén fontos szerepet tulajdonítunk a hagyományoknak, a nemzeti identitástudat kialakításának, beleértve az etnikumok azonosságtudatának ápolását, kibontakozását is.
Ezen cél(ok) elérése érdekében nevelő-oktató munkánk során az alábbi területek élveznek prioritást:
- Szilárd alapkészségek kialakítása, fejlesztése
- A személyiség harmonikus fejlesztése
- Kommunikációs kultúra fejlesztése (anyanyelvi, idegen nyelv, informatika)
- A permanens tanulás, mint a XXI. század szükséglete
- Lokálpatrióta személetmód kialakítása
- Hagyományőrzés, -ápolás
- Tanulóink felkészítése a sikeres középiskolai tanulmányokra
A Dr. Batthyány-Strattmann László Általános Iskola stabil helyet foglal el a térségi közoktatási intézménystruktúrában. Tanulómegtartó képessége döntő mértékben köszönhető a szülők és partnerek bizalmát élvező, tapasztalatokban gazdag nevelőtestületnek. Komoly szakmai felelősséget vállalnak pedagógusaink nemcsak az átlagos képességű, hanem a tehetséges, a felzárkóztatásra szoruló és a sajátos nevelési igényű gyermekekért is. Az iskola szellemi központ szerepét is betölti a település életében. A fenntartó önkormányzat anyagilag és erkölcsileg is támogatja nevelési-oktatási céljainak megvalósítása érdekében. A térségi és nemzetközi kapcsolatok lehetőséget nyújtanak nevelési feladataink megvalósítására, a szakmai kitekintésre, tapasztalatcserére, módot adva a szemléletalakításra. Számba véve erősségeinket, lehetőségeinket, behatárolva a fejlesztésre váró területeket, az intézmény jövőképe megalapozottan pozitív. Oktatási-nevelési módszereink bevallottan a hagyományos jól bevált pedagógiai módszerek alkalmazása, de fogadó készek vagyunk az új korszerű, hatékony módszerek iránt is.